شماره تماس : 88845057 021
با مجوز وزارت علوم

آزمون GMAT آزمون GMAT

آزمون GMAT چیست؟gmat)

GMAT که مخفف Graduate Management Admission Test است امروزه به یکی از مهم‌ترین ابزارهای سنجش بخشی از توانایی‌های متقاضیان شرکت در دوره‌های MBA (Master of Business Administration) و دوره‌های نزدیک و مشابه آن نظیر (Master of Public Administration MPA شناخته شده است و تقریباً هیچ مدرسه، کالج یا دانشگاه معتبر برگزار کننده این دوره‌ها نیست که ارائه نمره GMAT را به عنوان یکی از شروط بررسی پرونده متقاضی اعلام نکند. همچنین تعداد زیادی از دانشگاه‌هایی که دروس Business در دوره دکتری(PhD) آنها نظیر امور مالی، حسابداری و اقتصاد حوزه اصلی محسوب می‌شود نمره این آزمون را شرط پذیرش فرد می‌دانند.

 
این آزمون به طور مستقل هیچ توانایی خاصی را در فرد محاسبه نمی‌کند بلکه ترکیبی از توانایی‌ها و مهارت‌های متنوع که برای یک دانشجوی فعال در حوزه مدیریت امور مالی، اقتصادی و اجرایی لازم است را بررسی می‌کند. به همین دلیل دارای هیچ میزانی به عنوان نمره رد یا قبول نیست و این مراکز آموزشی، کالج‌ها و دانشگاه‌ها هستند که هر یک به فراخور برنامه‌های آموزشی خود حداقل نمره قابل قبول را اعلام کنند لذا ممکن است فردی با داشتن یک نمره متوسط بتواند برای برخی از این مراکز تقاضای ثبت‌نام دهد و برای برخی دیگر خیر. واضح است که هر مدرسه‌ای که دوره معتبرتری را ارائه می‌دهد نمره بالاتری را هم طلب می‌کند.
البته اخیراً موسسات برای ایجاد رقابت، نمره حداقل رسمی اعلام نمی‌کنند اما بر اساس متوسط نمره پذیرفته ‌شدگان قبلی به نظر می‌رسد مدارس معتبرتر (بر اساس میزان سخت‌گیری) نمره‌ای در رده‌های بالاتر ۶۰۰ تا اوائل ۷۰۰ را طلب می‌کنند.
هم‌اکنون تمامی مراحل این آزمون به صورت کامپیوتری و از طریق اینترنت انجام می‌شود اما هنوز در تعداد بسیار محدودی از مراکز به صورت کاغذی هم برگزاری آزمون وجود دارد.

آزمون از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

این آزمون از سه بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از ارزیابی نگارش تحلیلی Assessment Analytical Writing (که به اختصار AWA خوانده می‌شود)، Verbal و Quantitative Sections. متقاضی باید در بخش نگارش بر روی دو متن essay کار کند که یکی برای تحلیل یک استدلال argument و دومی بررسی یک موضوع است. متقاضی برای هر یک ۳۰ دقیقه زمان دارد و اینکه کدامیک اول ارائه شود مشخص نیست اما این بخش از آزمون همیشه اولین بخش آن است.
اگر بخواهیم این بخش از آزمون را با نمونه‌های مشابه‌ای چون بخش نگارش در آزمون‌های استانداردی چون TOFEL یا ILETS مقایسه کنیم تفاوت‌ها در چند نکته است. اول در پرسش خود متون که به مراتب پیچیده‌تر از آزمون‌های عادی زبان است و تحلیل آنها صرف نظر از چگونگی نگارش آنها یک مسئله است و عموماً نگارش بحث به زبان مادری هم آسان نیست.
مورد بعدی در حجم آن است. مثلاً در آزمون تافل نگارش حجمی بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ کلمه کفایت می‌کند در حالیکه در این آزمون حجمی کمتر از ۵۰۰ کلمه چندان مقبول نیست و بهتر است بالای ۶۰۰ کلمه باشد. در واقع متقاضی علاوه بر اینکه باید در تحلیل و نگارش، فرد واردی باشد و سرعت تایپ کردنش هم بالا باشد.

شیوه ارزیابی و امتیازدهی به آزمون چگونه است؟

نمره این آزمون به صورت یک نمره تفکیکی برای سه بخش مجزا و یک نمره نهایی که در واقع ترکیب دو بخش غیرنگارشی آن است ارائه می‌شود که حداکثر می‌تواند ۸۰۰ باشد. بر اساس نتایج ۳ سال اخیر میانه آن عدد ۵۳۵.۲ بوده است. حدود دو سوم نمرات عددی بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ است و شیوه پیچیده محاسبه نمره به گونه‌ای طراحی شده که حدود ۶۸ درصد شرکت کنندگان نمره‌ای در این محدوده داشته باشند. همین نکته روشن می‌سازد که برای اخذ پذیرش در یک دوره خوب و معتبر MBA شما باید نمره‌ای به مراتب بالاتر از این و حداقل حدود ۷۰۰ داشته باشید که بتوانید از دیگران فاصله بگیرید و این ساده نیست.
نمره آزمون نگارش که در واقع متوسط نمره دو نگارش مستقل شما است عددی بین ۰ تا ۶ خواهد بود.
هر دو بخش دیگر نمره‌ای بین ۰ تا ۶۰ دارند که پس از محاسبات به نمره نهایی تبدیل می‌شود. در این بین آزمون Verbal سخت‌تر به نظر می‌رسد چرا که میانه ۳ ساله آن ۲۷.۸ از ۶۰ بوده و نمرات بالای ۴۴ و زیر ۹ در آن به ندرت اتفاق افتاده در حالیکه در بخش Quantitative میانه ۳۵.۶ از ۶۰ بوده و نمرات بالای ۵۰ و یا زیر ۷ ندرتاً اتفاق افتاده است.
هر دو بخش چند-گزینه‌ای آزمون به صورت ارزیابی نتیجه پاسخ قبلی داوطلب عمل می‌کنند یعنی پرسش اول در حد متوسط است و سوال بعدی بر اساس نتیجه سوال اول انتخاب می‌شود. اگر به سوال اول پاسخ درست داده شود، سوال دوم مشکل‌تر خواهد بود و اگر پاسخ نادرست داده شود سوال ساده‌تری ارائه می‌شود. این شیوه‌ای است که برخی مهارت‌های آزمون TOEFL در سیستم قبلی (Computer-based) بر اساس آن عمل ارزیابی می‌شد اما در سیستم جدید (IBT) تغییر کرده است. بدیهی است که در این سیستم ارزیابی، امتیاز سؤالات یکسان نیست و هرچقدر فرد بتواند در مدت زمان آزمون سؤالات درست بیشتری بزند (چون سوالات مرتباً مشکل‌تر شده و لاجرم امتیاز آنها افزایش می‌یابد) امتیاز کلی وی هم بیشتر می‌شود. یک دلیل تفاوت زیاد امتیازات هم در همین نکته است.
تفاوت دیگر این آزمون با اکثر آزمون‌های دیگر کاهش امتیاز در صورت بی‌پاسخ گذاشتن سوالات است. در واقع، برخلاف اکثر آزمون‌ها که در آنها پاسخ نادرست جنبه منفی زیادی دارد اینجا پاسخ ندادن مشکل‌ساز است. همچنین اگر داوطلب تعداد زیادی پاسخ نادرست پشت سر هم داشته باشد (که معنای آن می‌تواند اجتناب از خالی گذاشتن پرسشنامه از طریق پاسخ دادن تصادفی به سوالات است، امتیاز وی باز هم کاهش می‌یابد.

دیدگاه ها بسته شده اند.