آموزش عالی روسیه

آموزش عالی روسیه  و تحصیل در روسیه  به شکل دیگری صورت می‌گیرد.

آموزش عالی روسیه
آموزش عالی روسیه

جایگاه و شرایط آموزش عالی روسیه

 شخص بر حسب علاقه‌مندی خود برای ورود به یک دانشگاه اعلام آمادگی می‌کند ، چنانچه مایل به استفاده از حمایت دولتی و تحصیل رایگان باشد ، در امتحان ورودی دانشگاه مذکور برای رشته مورد علاقه با سایرین به رقابت می‌پردازد ، با کسب نمره قبولی ، به صورت رایگان تحصیلات خود را آغاز کرده و ماهانه مبلغ 1000 روبل برای لیسانس و فوق لیسانس  و 1500 روبل برای دوره دکتری از دولت دریافت می‌کند واجدین شرایط که توانایی تحصیل در روسیه را در خود میبینند با توجه به تسهیلاتی که از طرف دانشگاه و دولت روسیه دراختیار علاقمندان قرار میگیرد اعزام به روسیه را در الویت انتخاب خود قرار میدهند.

چنانچه دانشجو نمره قبولی نیاورد، با هزینه شخصی می‌تواند به تحصیل در روسیه  بپردازد که متناسب با رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل متفاوت است. آنچه که در اینجا مهم است، تناسب علاقه با رشته تحصیلی است که منجر به رضایت خاطر و موفقیت بیشتر در زمان فارغ التحصیلی می‌شود. مساله مهم دیگر در روسیه این است که تمام رشته‌ها از ارزش و اهمیت برخوردارند، کسی به صرف تحصیل در رشته پزشکی یا امثالهم به دانشجوی رشته زبان و ادبیات و یا تاریخ احساس برتری خاص نمی‌کند. به عبارتی میزان دانش شخص است که به وی ارزش و اعتبار می‌دهد و نه عنوانِ تنها.

دانشگاههای روسیه که صدرنشین آن دانشگاه دولتی مسکو (لامانوسوف) می‌باشد ، جایگاه پنجاهم را به خود اختصاص داده بودند. این رتبه اگر چه چندان مورد رضایت روس‌ها نبود ، اما قابل ملاحظه است. روسیه به عنوان کشوری که اولین فضانورد را به فضا فرستاد و به عنوان کشوری که مندلیف و هزاران دانشمند برجسته دنیا را تربیت کرده است، در بسیاری از زمینه‌های علمی و حتی غیر علمی حرفی برای گفتن دارد. با نگاهی گذرا به تکنولوژی امروز روسیه که در نمایشگاه‌های بین‌المللی و یا به شیوه‌های دیگر در دنیا به معرض نمایش گذاشته می‌شود، به خوبی می‌توان دریافت که این مردم با در اختیار داشتن شاید سرمایه‌ای در حد نصف سرمایه اروپا و یا امریکا در زمینه‌های تحقیقاتی، به نتایج بسیار بزرگی دست پیدا کرده اند.

کارشناسان روس یکی از دلیل قرار گرفتن دانشگاه‌های روسیه در جایگاه پنجاهم را به این صورت توضیح دادند که در روسیه به ازای هر دانشجو 30 هزار دلار هزینه می‌شود، حال اینکه در کشورهای اروپایی توسعه یافته و امریکا، به ازای هر دانشجو 100 هزار دلار هزینه می‌شود. مولف در مصاحبه‌های متعددی که با برخی دانشمندان روس جهت معرفی به ایرانیان انجام داده، می‌تواند نمونه‌هایی از آنچه که در این کشور مشاهده کرده را بازگو کند.

دانشجویان ایرانی و کیفیت آموزش عالی روسیه

چه انگیزه و هدفی برای جوانان ایرانی سبب انتخاب روسیه برای تحصیل میشود؟ چند درصد از آنان با علم به تمام مسایل موجود در این کشور، به روسیه اعزام میشوند ؟

بر کسی پوشیده نیست که مساله خدمت اجباری سربازی برای جوانان ایرانی چندان خوشایند نیست، به طوریکه تا حد امکان سعی در فرار از آن به شیوه‌های مختلف دارند. یکی از این شیوه‌ها برای افرادی که از توان مالی مناسب برخوردار هستند، تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور است. این افراد با نگاهی به اطراف و بررسی شرایط اخذ ویزا، اعزام به روسیه، تحصیل در روسیه را بهترین گزینه می‌یابند. زیرا اخذ پذیرش و ویزا از روسیه جهت تحصیل به راحتی میسر است. همان طور که از گفتگو با دانشجویان شاغل به تحصیل در این کشور انجام شد، عده‌ای برای ادامه تحصیل خود قصد عزیمت به کشورهایی را داشته‌اند که اخذ ویزا و پذیرش از دانشگاه‌ها چندان راحت نیست.

این افراد تحصیل در روسیه را انتخاب کرده‌اند که بعضا چندان راضی به نظر نمی آیند. دلیل عدم رضایت این عزیزان ، مساله تسلط به زبان است . زیرا این افراد تا قبل از حضور در روسیه هیچگونه آشنایی با زبان روسی نداشته و یا در حد یک دوره کوتاه مدت آموزش زبان در موسسات بوده است  واضح است که این سطح زبان برای شرکت در  دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری کافی نیست ، خصوصا در رشته‌های علوم پایه و پزشکی که روس‌ها چندان بر اصطلاحات بین المللی تکیه ندارد .

آموزش عالی روسیه
آموزش عالی روسیه

زندگی در خوابگاه و هزینه‌های زندگی

بسیاری از دانشجویان که تحصیل در روسیه را انتخاب کردند گله مند هستند که ارگان‌های دولتی حاضر در روسیه به وضعیت آنان در خوابگاه‌ها توجهی ندارند که البته این مساله بیشتر شامل افرادی می‌شود که مجبورند هزینه بالایی برای استفاده از خوابگاه دانشگاه دیگر پرداخت کنند ( دانشگاه محل تحصیل فاقد خوابگاه است و یا خوابگاه از فضای کافی برخوردار نیست ). در برخی از دانشگاه ها ، از قبیل دانشگاه دولتی مسکو، خوابگاهی برای افراد متاهل تعریف نشده است و ریاست خوابگاه نیز اعلام کرده است که من بعد دانشجویان حق ندارند به صورت متاهلی حضور داشته باشند . تنها زوجی پذیرفته می‌شوند که هر دو شاغل به تحصیل در دانشگاه مذکور باشند، در غیر اینصورت مجبور به زندگی جداگانه خواهند بود.

شرایط آموزش عالی روسیه
شرایط آموزش عالی روسیه

وضعیت کار برای دانشجوی خارجی در روسیه

درباب کار وکسب درآمد در روسیه به منظور کمک هزینۀ تحصیلی دریک نگاه کلی می توان گفت که اگر کسی بخواهد به امید کاهش هزینۀ تحصیل در روسیه و زندگی درفکر یافتن یک کارنیمه وقت باشد بهتر است که از تحصیل در روسیه منصرف گردد ، چرا که روسیه جزء آن دسته از کشورهایست که یا باید صرفاً باهدف تحصیل و یا صرفاً با هدف کار به آنجا رفت.

لازم به ذکراست که درسنوات اخیر روسیه و مخصوصاً مسکو از لحاظ چهارچوب شهری و ساختار اقتصادی شباهت روز افزونی به دیگر شهرهای اروپایی پیدا کرده و تعداد کثیری از فروشگاهها و رستورانهای اروپایی ومخصوصاً آمریکایی مثل مک دونالد وغیره… بصورت زنجیره ایی دراین شهرو دیگر شهرهای روسیه فعال می باشند و فروشندگان اینگونه رستورانها معمولادانشجویانی هستند که بصورت نیمه وقت فعالیت می کنند ، ولی متأسفانه حقوق آنها بسیار پائین است .

مثلاً در فروشگاههای مک دونالد درصورتی که شما مشکل زبان نداشته باشید ، که دارید و از لحاظ وقت و زمان درمضیقه نباشید وکار طاقت فرسای آنجا را به نحو صحیح انجام بدهید ، به شما یک وعده غذا درروز تعلق می گیرد وحقوق شما دربهترین شرایط حدود ١٠٠دلار درماه خواهد بود ، ممکن است در رستورانهای دیگر وضعیت کمی متفاوت باشد ، ولی به هرحال یک واقیت کلی درروسیه وجود دارد وآن این است که کارهای نیمه وقت دانشجویی بسیارارزان می باشد ، و به هیچ وجه پاسخگوی هزینۀ سنگین زندگی مسکو و تحصیل در روسیه نیست .

شما اگر واقعاً بخواهید در روسیه تحصیل کنید مطمئن باشید که حتی اگر کارنکنید بامشکل کمبود وقت مواجه هستید ، چرا که برای تحصیل در روسیه ، اساتید شما به زبان روسی به شما درس می دهند و شما مجبور خواهید شد که یا جزوات دانشجویان روس زبان را به امانت بگیرید و یا صدای اساتید راضبط کرده ودر خوابگاه تا پاسی از شب رفته مشغول ترجمۀ سخنان استاد و یا جزوات همکلاسی های خود شوید .

همکلاسیهای روس شما صرفاً به این دلیل که به زبان مادری خود درس می خوانند از لحاظ وقت ، بدون اغراق 70% از شما جلوترند و شما باید آنرا را به گونه ای جبران کنید.

بهتر است با قناعت زندگی کنید ولی ، وقت خودرا صرف تحصیل در روسیه و  درس کنید. به هرحال روی پروسۀ کارکردن درکنار تحصیل درروسیه خیلی حساب باز نکنید .

 آموزش عالی روسیه
آموزش عالی روسیه

چرا روسیه ؟

 از نظر علمی و آموزش عالی در کشور روسیه  جایگاه والایی در جهان دارد و از پیشرفته‌ترین کشورها در رشته‌های علوم پایه، ریاضی، فیزیک، شیمی، هوا‌فضا، فنی و مهندسی، نانوتکنولوژی، هنر و موسیقی و غیره است. نزدیک بودن فاصله تهران به مسکو (حدود ۳۰ : ۳ ساعت)، روابط بسیار خوب مابین دو کشور ایران و روسیه، مهمان‌نوازی مردم روس، تغذیه شبیه به ایران، معماری بسیار زیبای مسکو و‌… دانشجویان فراوانی را سالیانه مشتاق به ادامه تحصیلات در مسکو، سن پطرزبورگ و سایر شهرهای روسیه می‌کند.

هزینه دانشگاه‌های مسکو

 با خوابگاه سالیانه حدودا بین ۴ هزار تا ۶ هزار دلار امریکا است. لازم به ذکر است هزینه تحصیل در رشته‌های هنری (موسیقی، کارگردانی و نقاشی) و دانشگاه دولتی مسکو و آرشیتکت دانشگاه مارخی بالاتر است. همچنین هزینه زندگی دانشجویی در مسکو در قیاس با کشورهای آسیایی بالا تر است. یکی از مزایای تحصیل در روسیه هزینه مناسب دانشگاه‌ها است و همچنین دانشگاه‌های روسیه از لحاظ علمی در جهان رتبه‌های بالایی دارد.

خوابگاه‌های دانشگاه‌های روسیه

 نسبتا مرتب و امنیت کاملی دارد و از نظر تجهیزات آزمایشگاهی و کتابخانه و آموزشی عملی بسیار مجهز و پیشرفته‌اند و امکانات بسیار خوبی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

 روسیه از نظر امنیتی

بسیار مراقب اتباع خارجی خود است و مخصوصا مسکو شهر بسیار آرام و امنی برای تحصیل به حساب می‌آید. برخلاف آنچه رسانه‌های اروپایی به دلیل رقابت با روسیه سعی می‌کنند این کشور را کشوری ناامن جلوه دهند و همیشه بیم از آن دارند که کشور روسیه روزی از نظر علمی و صنعتی از کشورهای اروپایی و امریکایی پیشی گیرد ولی واقعیت امر این است که روسیه امروزی کشوری بسیار پیشرفته، مدرن، قانونمند و زیبا است.

بسیاری از دانشجویان از یادگیری زبان روسی هراس دارند و می‌گویند که زبان روسی زبان سختی است ولی اگر دانشجو در مدت یک سال به طور جدی به آموزش زبان روسی بپردازد نه تنها زبان روسی برای او سخت نیست بلکه زبانی شیرین برای دانشجو به نظر می‌رسد و پس از یک سال دانشجو می‌تواند به راحتی به زبان روسی صحبت کند هر چند ممکن است از لحاظ دستور زبان اشتباهاتی داشته باشد که اساتید دانشگاه در این موارد خیلی به دانشجو سخت نمی‌گیرند و به مرور زمان نیز این اشتباهات کم می‌شود.

شرایط آموزش عالی روسیه
شرایط آموزش عالی روسیه

اخذ بورسیه در روسیه

با توجه به مطالبی که ذکر شد و شرایط آموزش عالی روسیه ,دانشگاه های روسیه انواع مختلفی از آموزش را ارائه می کنند. آموزش تمام وقت، پاره وقت و شبانه. همچنین این آموزش ها در سطوح مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دوره های حرفه ای کار آموزی ارائه می شوند. در طول تحصیل در این مقاطع مختلف گروه خاصی از دانشجویان خارجی ، بومی و روس های مقیم در خارج از کشور و مهاجران می توانند به عنوان کمک هزینه تحصیل خود  از بورس تحصیلی دولتی در دانشگاههای روسیه برخوردار شوند. همچنین دولت روسیه هر ساله سهمیه ای را به عنوان بودجه برای بورسیه تحصیلی دانشجویان بین المللی فراهم می آورد.

بورسیه تحصیلی تعیین شده توسط دولت روسیه

  • آموزش رایگان برای کل دوره تحصیلی مورد نظر.
  • تامین هزینه های تعمیر و نگهداری شخص متقاضی صرف نظر از موفقیت تحصیلی وی.
  • محل اقامت دانشجو (در صورتی که موجود باشد)

لازم به ذکر است که معولا اخذ بورسیه تحصیلی در کشور روسیه به دو دسته تقسیم میشود :

دسته اول دانشجویانی که از همان ابتدا میتوانند این بورسیه را دریافت کنند ولی مقاطع و رشته های این نوع از بورسیه محدود است و شامل تمامی رشته ها و مقاطع نمیشود اما دسته دوم شامل دانشجویانی است که حداقل دو ترم را در دانشگاهای روسیه میگذرونند و بعد از گذروندن تعدادی از واحد ها و همچنین بالا بودن معدل میتوانند از این بورس استفاده کنند تا زمانی که این سطح حفظ شود افراد دانشجویان میتوانند از مزایای این بورسیه استفاده کنند. آن دسته از دانشجویانی که تمایل دارند در رشته های پزشکی دندان پزشکی و دارو سازی تحصیل کنند کشور روسیه برخلاف سایر کشور ها شرایط بسیار خوبی را از این نظر فراهم کرده است که افراد بدون نیاز به گذروندن مرحله کنکور و همچنین گذروندن امتحان های سخت و بدون نیاز به مدرک زبان بتوانند در یکی از بر ترین نظام های تحصیلی دنیا تحصیل کنند. توجه : برای این افراد نمیتوان بورسیه تحصیلی را در نظر گرفت ولی زمانی که افراد وارد دانشگاه میشوند و چندین ترم را با نمرات بالا میگذرانند برای این افراد این امکان به وجود میاید که برای اخذ بورسیه تحصیلی در کشور روسیه در رشته های پزشکی اقدام کنند.

موسسه اعزام دانشجو بنیاد جهانی شما را در راه رسیدن به تحصیلات عالیه در خارج از کشور یاری میکند

مطالب مفید :

تحصیل در روسیه

پزشکی در روسیه

دندانپزشکی در روسیه

 

 

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل کنید

برچسب ها : ,

۴ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

فهرست
settings_phone