شماره تماس : 88845057 021
با مجوز وزارت علوم

امتیاز رتبه بندی لایدن در بین دیگر نظامها( Leiden Ranking ) امتیاز رتبه بندی لایدن در بین دیگر نظامها( Leiden Ranking )

leiden1Leiden Ranking

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به امتیازهای رتبه بندی لایدن در بین دیگر نظامهای رتبه بندی معتبر، دانشگاه هاروارد را در این رتبه بندی بهترین دانشگاه معرفی کرد
جعفر مهراد درباره رتبه بندی لایدن، گفت: رتبه بندی لایدن در سال ۲۰۱۴ میلادی، ۷۵۰ دانشگاه در سطح جهان را که بیشترین تعداد انتشارات در مجلات علمی بین المللی را که توسط پایگاه وب آو ساینس نمایه می شوند پوشش داده و این دانشگاهها در ۴۹ کشور قرار گرفته اند
وی درباره کشورهایی که به تازگی وارد این رتبه بندی شده اند، اظهار داشت: در مقایسه با سال گذشته، کشورهای استونی، مجارستان، لبنان، اسلواکی و تونس در سال ۲۰۱۴ جدیدا به فهرست کشورهای حاضر در این رتبه بندی اضافه شده اند. همچنین آمریکا با ۱۶۶ دانشگاه در این رتبه بندی، بیشترین تعداد دانشگاهها را داراست؛ علاوه بر این، چین با ۸۳ دانشگاه جایگاه دوم را کسب کرده و ۲۸۸ کشور اروپایی در این رتبه بندی حاضر شده اند.
مهراد در همین رابطه به ارائه آماری از حضور کشورهای نوظهور علمی پرداخت و گفت: هر کدام از کشورهای برزیل، هند و ایران – که معمولا به عنوان کشورهای نوظهور در عرصه علم و دانش شناخته شده اند- حدودا ۱۵ دانشگاه در این رتبه بندی قرار دارند اما از روسیه تنها یک دانشگاه در رتبه بندی سال ۲۰۱۴ شرکت کرده است
متدولوژی پیشرفته
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلان درباره شیوه متفاوت رتبه بندی لایدن به برخی موارد اشاره کرد و گفت: رتبه بندی لایدن متفاوت از دیگر رتبه بندیهای دانشگاهی است،به این دیل که لایدن منحصراً بر اندازه گیری تاثیر استنادی و همکاریهای علمی تمرکز کرده استleiden
وی با بیان اینکه رتبه بندی لایدن دارای روش شناسی کتاب سنجی بسیار پیشرفته ای نسبت به دیگر
رتبه بندی ها است، اظهار داشت: به عنوان مثال، انتشاراتی را که خارج از ادبیات علمی بین المللی (انتشاراتی را که در مجلات غیر انگلیسی زبان و یا در مجلات معروف چاپ می شوند) هستند، به دلیل تحریف در آمارهای استنادی حذف کرده است
به گفته مهراد، رتبه بندی لایدن به دقت، تفاوتهای موجود بین رشته های علمی را که در شیوه های استنادی و همکاری وجود دارد، تصحیح می کند. سایر رتبه بندیها چنین اصلاحاتی را انجام نمی دهند و اگر هم انجام دهند روش آنها از دقت کمتری برخوردار است. علاوه بر ارائه آمار، نظام رتبه بندی لایدن اطلاعاتی را در هفت رشته گسترده منتشر می کند، که این رشته ها از نظر الگوریتمی، به یک روش منحصر به فرد از پایین به بالا و مبتنی بر روابط میلیون ها استناد بین انتشارات موجود در پایگاه وب آو ساینس تعریف شده اند
مقایسه با سایر رتبه بندی دانشگاهها
سرپرست ISC در آنالیز حضور دانشگاه های آمریکایی در لایدن، عنوان کرد: در مقایسه با سایر رتبه بندیهای جهانی، تعداد بیشتری از دانشگاههای آمریکا جزء دانشگاههای برتر در نظام رتبه بندی لایدن قرار دارند که علت آن تمرکز دقیق بر تأثیر استناد در نظام رتبه بندی لایدن اعلام می شود
وی ادامه داد: هر دو نظام رتبه بندی تایمز و شانگهای جنبه های دیگری از عملکرد دانشگاه ها را در یک شاخص مرکب، مانند آموزش و جذب منابع مالی خارجی ترکیب می کند. با وجود اینکه دانشگاههای آمریکا در این رتبه بندی جایگاه ویژه ای در اختیار دارند، تنوع دانشگاههای سایر کشورها نیز قابل توجه است.
به گفته مهراد، در رتبه بندی بر اساس شهرت که از طریق یک نظرسنجی توسط نظام رتبه بندی تایمز منتشر می شود، دانشگاههای بریتانیا حائز رتبه بالایی هستند.
سرپرست ISC در تشریح و مقایسه عملکرد لایدن و سایر رتبه بندی، گفت: در رتبه بندی شانگهای، بزرگ بودن و قدمت بیشتر دانشگاه در مقایسه با کوچک بودن و تازه تاسیس بودن آن مزیت محسوب می شود. تمرکز بیشتر بر روی ضریب تاثیر تحقیقات جاری در رتبه بندی لایدن، باعث شده که در این رتبه بندی به عملکرد دانشگاه ها توجه کمتری معمول شود.
وی ادامه داد: با وجود روش های پیشرفته در رتبه بندی لایدن، تفسیری دقیق از این رتبه بندی ضروری به نظر می رسد. به عنوان مثال، دانشگاه راکفلر که دارای بالاترین درصد از انتشارات علمی است، ذکر تعداد مطلق استنادها در انتشارات علمی موجب شده این دانشگاه نقش کوچکی در این رتبه بندی پیدا کند و در جایگاه ۳۰۰ دانشگاه های برتر و طراز اول جهان قرار گیرد.

مهراد درباره دانشگاه هاروارد گفت : دانشگاه هاروارد از نظر استناد به صورت مطلق و دو برابر دانشگاه استنفورد، دارای بیشترین استناد است اما در جایگاه دوم نشست.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در ادامه، افزود: همانند سایر رتبه بندیها، رتبه بندی لایدن نیز از گزینه های روش شناسی متنوعی بهره می برد، توسعه هایی که در روش شناسی رتبه بندی لایدن در سال ۲۰۱۴ میلادی اعمال شده باعث کاهش رتبه دانشگاههای چین شده است.
مهراد، خاطرنشان کرد: در نهایت، این موضوع قابل تأمل است که الزاماً ضریب استناد با ضریب علمی واقعی مطابقت ندارد. به عنوان مثال، ضریب تاثیر برخی از دانشگاهها تحت تاثیر ارجاعاتی مکرر و نابجای برخی از پژوهشگران قرار گرفته است.

دیدگاه ها بسته شده اند.