شماره تماس : 88845057 021
با مجوز وزارت علوم

تکنولوژی آموزشی در چین تکنولوژی آموزشی در چین

fig1761

آموزش عالی کوتاه مدت

دانشکده های آموزشی ویژه کشاورزان و کارگران و مدارس مکاتبه ای توسط کارخانه ها، استانداریها، شهرداریها و مقامات محلی اداره می شوند. علاوه بر این بخش های صنعتی نیز نقش مهمی در آموزش تکنسین ها ایفا می نمایند. دانشکده های مذکور از نقش بسزایی در ارتقاء سطح علمی کارگران و کشاورزان برخوردار می باشند.درحال حاضر دوره های آموزش کوتاه مدت در بسیاری از رشته ها نظیر ادبیات چینی، خوشنویسی، اقتصاد، معماری، داروسازی، هنر و ورزش های چینی در طول ترم و نیز هنگام تعطیلات ارائه می گردد. دانشجویان خارجی مورد تشویق قرار می گیرند تا در دانشگاه های چین ادامه تحصیل داده و به اخذ مدارک کارشناسی ارشد و دکتری نایل آیند. و از دانشجویان فارغ التحصیل نیز درخواست می گردد تا به کشور بازگشته و تحصیلات خود را ادامه دهند. در برخی مؤسسات آموزش عالی زبان های خارجی نیز تدریس می گردد.در کشور چین مؤسسات آموزش عالی نقش مهمی در تحقیقات علمی ایفا می نمایند. تا پایان سال ۱۹۹۷، بالغ بر ۱۷۶۴۰۰ نفر به دریافت مدرک کارشناسی و ۳۱۷۲۷۰۰ نفر به دریافت مدرک کارشناسی ارشد نائل آمده اند. کلیه مؤسسات آموزش عالی کشور مجهز به آزمایشگاه های علمی می باشند. در کشور چین ۳۴۰۹ موسسه تحقیقاتی و ۱۵۳ مرکز علمی فعالیت دارد که ۴۱۶ موسسه به موضوعات مهم می پردازند. دانشگاه های چین مستقیما تحت نظارت کمیسیون آموزشی کشور، وزارتخانه ها، کمیسیون های استانی و شهری اداره می گردند. علاوه بر این جهت نظارت بر سطح کیفی آموزش های ارائه شده در دانشگاه ها آزمون ورودی مشکلی برگزار می گردد. شرط اصلی راه یابی فارغ التحصیلان مراکز آموزش متوسطه به مؤسسات آموزش عالی پذیرش در آزمون سراسری ماه جولای است.سال تحصیلی دانشگاه ها عموما به دو ترم تحصیلی و در برخی دانشگاه ها به سه ترم که در اول ماه سپتامبر آغاز می گردد قابل تقسیم است. دانشجویان برای جشن بهار مدت یک ماه تعطیل بوده و کلاسهای درس در اواسط ماه فوریه آغاز می گردد. هر ترم تحصیلی نیز حدوداً ۲۰ هفته بطول می انجامد. در اکثر دانشگاه های کشور دوره های آموزش کوتاه مدت به خارجیان ارائه می گردد. با افزایش تبادل فرهنگی چین با کشورهای دیگر، بسیاری از افراد مایل به ادامه تحصیل در این کشور می باشند. این دوره ها خود به توسعه زبان چینی در بسیاری از موضوعات درسی نظیر: ادبیات، خوشنویسی، اقتصاد، معماری حقوق، داروسازی، طب سوزنی، هنر و انواع ورزش های چینی می گردد. دوره های مذکور طی سال تحصیلی و در زمان تعطیلات ارائه شده و تا مدت ۴ تا ۲۰ هفته ادامه می یابد. شهریه تحصیلی دوره های آموزش فوق بر حسب مدت زمان دوره و نوع موسسه متغیر است.
آموزش عالی فنی و حرفه ای

پس از پایان مقطع آموزش متوسطه، مدارس فنی در سطوح غیر دانشگاهی آموزش هایی را در ۴۰۰ رشته تخصصی ارائه میدهند که بر صنایع سبک ونساجی، الکترونیک، موتور سازی وبازرگانی مشتمل می گردد. دوره آموزش عالی حرفه ای مدت زمان ۲ سال به طول انجامیده که در نهایت به فارغ التحصیلان دیپلم اعطا می گردد. در واقع آن دسته از افرادی که پس از مراکز آموزش متوسطه به آموزش فنی-حرفه ای می پردازند جهت کسب مشاغل خاص آماده می شوند.
تحقیقات علمی و آموزشی
آموزشهای ارائه شده در دانشگاه های چین کاملا مطابق برنامه های آموزشی است که بر کنفرانس، مباحثه آزاد کلاسی، کلاسهای آموزشی و مشاوره ای مشتمل می گردد. همزمان با آغاز کلاسهای درسی آموزش های دیگر من جمله تدریس تئوریک، بازدید علمی، تدریس عملی و تحقیقات اجتماعی نیز ارائه می گردد. جهت ارتقاء سطح علمی دانشجویان، کتابخانه های دانشگاه فعال می باشند تا دانشجویان اهل تحقیق و مطالعه پرورش یابند. کلیه مراکز آموزش عالی با تجهیزات پیشرفته مجهز شده اند تا برنامه های آموزشی قابل اجرا باشند. اجرای تحقیقات علمی در مراکز دانشگاهی چین نقش موثری در توسعه تکنولوژی و شکوفایی ساختار اقتصادی کشور به همراه داشته و دانشگاه ها و دانشکده ها نیز نقش مهمی در انجام تحقیقات علمی ایفا می نمایند. به طور کلی می توان گفت که در دانشگاه های کشور چین برنامه های آموزشی طبق برنامه ها و سر فصل های آموزشی ارائه شده و به سخنرانی ها، بحثهای کلاسی، دروس آزمایشگاهی، تمرین ومشاوره مشتمل می گردد. تحقیقات علمی دانشگاه ها اهمیت بسزایی در توسعه علم و تکنولوژی کشور دارد. تعداد ۳۴۰۲ موسسه تحقیقاتی در دانشگاه های کشور فعالیت دارند تا نیاز های مختلف کشور را مرتفع سازند. از سال ۱۹۸۴ دولت ۱۰۴ آزمایشگاه و ۵۸ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه های کشور تاسیس نموده و هزینه هنگفتی جهت اجرای طرح های تحقیقاتی در نظر گرفته است.
نظام اداری- آموزشی

کمیسیون آموزشی کشور از جمله مهم ترین نهادهای دست اندرکار رسیدگی به امور دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور است که عهده دار مسوولیت نظارت بر مؤسسات آموزشی بجز مدارس نظامی و نظارت بر برنامه های آموزشی، انتشار کتب درسی و تدوین قوانین ویژه به دانشگاه ها می باشد.
نهادهای مرکزی آموزش عالی

دوره های کارشناسی ارشد و دکتری که در دانشکده ها، دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی برگزار می گردد تحت نظارت، مدیریت و سازماندهی وزارت علوم قرار دارد. علاوه بر این وزارت کشور و وزارت علوم عهده دار مسئولیت توسعه سیاست گذاری، اصلاح ومدیریت آموزش عالی کشور می باشند. دانشگاه های خصوصی نیز بسرعت در حال گسترش می باشند.
سیاستهای آموزشی
پس از پایه گذاری جمهوری خلق چین طی سال ۱۹۴۹، دولتها و حزب کمونیست چین به تاکید بر اجرای سیاست هایی در جهت توسعه آموزش عالی مبادرت نمودند. به نحوی که پس از جلسه یازدهم کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، ساختار آموزش عالی کشور با تغییرات ساختاری و توسعه مشهودی مواجه گردید. طبق آمار بدست آمده طی سال ۱۹۹۸، ۱۹۸۴ مؤسسه آموزش عالی فعالیت دارد که بر ۱۰۲۲ مؤسسه آموزش عالی عمومی و ۹۶۲ مؤسسه آموزش عالی بزرگسالان مشتمل می گردد. تعداد کل دانشجویان ورودی طی این سال بر ۱۰۸۳۶۰۰ نفر، تعداد دانشجویان مراکز آموزش عالی رسمی بر ۳۴۰۸۸۰۰ نفر، تعداد ورودی های جدید مؤسسات آموزش عالی بزرگسالان بر ۱۰۰۱۴۰۰ و کل دانشجویان مؤسسات آموزش عالی بزرگسالان بر ۲۸۲۲۲۰۰ نفر بالغ می گردد. از تعداد کل مؤسسات آموزش عالی بالاتر از کارشناسی بالغ بر ۷۲۵۰۰ موسسه (۱۵۰۰۰) به مقطع PHD و ۵۷۳۰۰ موسسه به مقطع کارشناسی ارشد تعلق دارد. تعداد کل ثبت نامی دانشجویان مقطع بالاتر از کارشناسی بر ۱۹۸۹۰۰ نفر طی سال ۱۹۹۸ بالغ می گردد. طی سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۸، تعداد دانشجویان کالج ها و دانشگاه های کشور از رشد ۶۷ درصدی برخوردار بوده است به نحوی که تعداد دانشجویان و از ۳۷۲۹۰۰۰ نفر بر ۶۲۳۱۰۰۰ بالغ گردیده است. تعداد دانشجویان بالاتر از کارشناسی ارشد نیز ۱۱۴% رشد داشته و از ۹۳۰۰۰ نفر بر ۱۹۸۹۰۰ نفر بالغ گردیده است. در پایان سال ۱۹۹۷، نرخ ثبت نامی مؤسسات آموزش عالی بر ۰۷/۹% بالغ گردید.
فرهنگ دانشگاهی

با بررسی مستقیم فرهنگ دانشگاهی بر دانشجویان، توسعه و آموزش، دانشگاه های چین تاکید عمده ای پرورش فرهنگ سالم دانشجویی دارند چرا که نقش مهمی در شخصیت آن ها دارد.اغلب دانشگاه های چین به سازماندهی فعالیتهای گسترده اجتماعی در جهت بهبود فرهنگ دانشجویی مبادرت می نمایند. از جمله این فعالیتها می توان به انجام آزمایشات علمی، برقراری تبادلات دانشجویی، برگزاری مسابقات ورزشی و انجام فعالیتهای رفاهی و اجتماعی اشاره نمود. علاوه بر این دانشگاه های کشور امکان پرداختن به هنرهای نمایشی، رقابتهای ورزشی و بازدید از آثار تاریخی را برای دانشجویان خارجی فراهم می سازند. با مشارکت در این گونه فعالیتها، دانشجویان خارجی با فرهنگ چینی آشنایی یافته و نرخ تبادل اساتید و دانشجویان چینی افزایش می یابد.
شرایط ورود به دانشگاه های دولتی

احراز حداقل نمره ۳۸۰-۲۸۰ و بالاتر (برای برخی از دانشگاه ها) جهت پذیرش در دانشگاه های دولتی کشور چین الزامی است. به پنج دسته از دانشجویان خارجی اجازه ورود داده می شود، دانشجویان دوره کارشناسی زیر رده سنی ۲۵ سال با تحصیلات کامل متوسطه، دانشجویان زیر رده سنی ۳۵ سال که حداقل دو سال از دوره کارشناسی را گذرانده باشند، دانشجویان زیر رده سنی ۴۵ سال برخوردار از مدرک کارشناسی ارشد، داوطلبان زیر رده سنی ۳۵ سال برای مقطع کارشناسی ارشد، داوطلبان مقطع دکتری زیر رده سنی ۴۰ سال که از مدرک کارشناسی ارشد برخوردار می باشند. گفتنی است که جهت پذیرش دانشجویان خارجی در رشته های علوم، مهندسی، کشاورزی و داروسازی برگزاری آزمون مربوطه در سفارت خانه متبوع الزامی است.علاوه بر این دانشجویان ملزم به ارائه گواهی نامه معاینه بدنی می باشند که توسط مسئولان قرنطینه جمهوری خلق چین برای دانشجویان خارجی صادر می گردد.
از جمله مهم ترین سازمان هایی که به ارزیابی مدارک دانشگاهی مبادرت می نمایند، می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
– کمیته ارزیابی مدارک دانشگاهی کشور
انجمن آموزش چینی برای مبادلات دانش جو در سطح بین المللی –

دیدگاه ها بسته شده اند.