شماره تماس : 88845057 021
با مجوز وزارت علوم

دانشگاههای ایرانی در لیست برترین‌های جهان دانشگاههای ایرانی در لیست برترین‌های جهان

967

دو دانشگاه ایرانی در فهرست صد دانشگاه برتر جهان

موسسه تایمز فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جوان زیر ۵۰ سال قدمت را در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد و دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در این فهرست حضور دارند.
به گزارش مهر، دکتر جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام این خبر گفت: موسسه تایمز هر ساله اسامی ۱۰۰ دانشگاه برتر با قدمتی زیر ۵۰ سال را نمایش می دهد. هدف این رتبه بندی نگاهی اجمالی به آینده و نشان دادن ستارگان نوظهور با پتانسیل بالا در عرصه علم و فناوری است.
وی افزود: این رتبه بندی همانند رتبه بندی جهانی تایمز، دانشگاه ها و موسسات زیر ۵۰ سال قدمت، بوسیله ۵ معیار آموزش، پژوهش، استنادات، وجهه بین المللی و درآمد صنعتی و به ترتیب با وزن های ۳۰، ۳۰، ۳۰، ۷.۵ و ۲.۵ درصد مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرند.
مهراد یادآور شد: تفاوت مهمی که در روش شناسی این رتبه بندی وجود دارد این است که وزن کمتری به شاخص های مربوط به شهرت دانشگاهی اختصاص داده شده است تا قادر باشند ویژگی های دانشگاه های جوان را منعکس کنند. بنابراین در این رتبه بندی وزن اختصاص داده شده به شهرت از یک سوم در رتبه بندی جهانی به یک پنجم کاهش پیدا کرده است.
وی با معرفی دانشگاه پوهانگ گفت: برترین دانشگاه جوان در این فهرست دانشگاه علم و صنعت پوهانگ کره جنوبی است که همواره دراین رتبه بندی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان سوئیس حائز رتبه دوم، انستیتو علوم و فناوری پیشرفته کره جنوبی رتبه سوم، دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ رتبه چهارم و دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور رتبه پنجم جدول را کسب کرده است. در واقع دانشگاه های آسیایی بهترین جایگاه های جدول را به خود اختصاص داده اند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) درباره رتبه دانشگاه های ایران در این فهرست عنوان کرد: در این رتبه بندی دو دانشگاه از ایران حضور دارد. دانشگاه شریف همچون سالهای گذشته نه تنها در این فهرست حضور داشته است، بلکه در سال ۲۰۱۴ توانست با صعود ۲۰ پله ای نسبت به سال گذشته، رتبه ۲۷ جدول را کسب کند. دانشگاه صنعتی اصفهان نیز توانست با کسب رتبه ۹۲ خود را برای اولین بار در این فهرست قرار دهد.
وی ادامه داد: از کشور ترکیه نیز دو دانشگاه بیلکنت و کوچ در این رتبه بندی حضور دارند که به ترتیب حائز رتبه های ۳۱ و ۴۱ جدول شده اند. دانشگاه ملک عبدالعزیز با کسب رتبه ۷۱ تنها دانشگاه از عربستان سعودی است که در این فهرست قرار دارد.
مهراد تاکید کرد: در این فهرست بیشترین دانشگاه های برتر جوان در اروپا قرار دارند. این تعداد برابر با ۵۴ دانشگاه اروپایی است. در قاره آسیا ۱۷ دانشگاه، در استرالیا ۱۴ دانشگاه، در آمریکای شمالی ۱۳ دانشگاه، اقیانوسیه ۲ دانشگاه و در آمریکای جنوبی ۱ دانشگاه قرار دارد. باید اضافه کرد کشور انگلستان با ۱۴ دانشگاه بیشترین دانشگاه های برتر جوان در جهان را در خود جا داده است. در استرالیا ۱۴ دانشگاه، در کشور آمریکا ۷ دانشگاه، در اسپانیا ۷ دانشگاه و در فرانسه و آلمان نیز ۶ دانشگاه حضور دارند.
وی خاطرنشان کرد: موسسه تایمز در سال ۲۰۱۴ اسامی ۱۰۱ دانشگاه برتر جوان را منتشر کرده است. دلیل این امر دانشگاه رم ۳ ایتالیا (University of Rome III) و دانشگاه لا تروب (La Trobe University) استرالیاست که هر دو تواما حائز رتبه ۱۰۰ جدول شده اند.
قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل خبر داد

سه دانشگاه ایران در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر کارآفرین آسیاkar

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل از ثبت نام سه دانشگاه ایرانی در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر قاره آسیا در تازه ترین رتبه بندی دانشگاه‌های جهان در حوزه کارآفرینی خبر داد.
به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حسین سالارآملی که در هفدهمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی در محل دانشگاه امیرکبیر سخن می‌گفت با اشاره به ویژگی‌های دانشگاه‌های نسل سوم یا کارآفرین گفت: این گونه از دانشگاه‌ها باید تنوع درآمدزایی داشته و بین‌المللی باشند و فارغ التحصیلان آنها نیز در یافتن شغل یا راه‌اندازی یک شغل توانا باشند.
وی با اشاره به آخرین رتبه‌بندی صورت گرفته توسط موسسه تامسون رویترز در زمینه معرفی ۱۰۰ دانشگاه برتر کارآفرین یا نسل سوم تصریح کرد: در این زمینه ۴۳ دانشگاه مربوط به آمریکا، ۱۶ دانشگاه مربوط به انگلستان، چهار دانشگاه مربوط به کانادا، هفت دانشگاه از استرالیا، سه دانشگاه از هنگ‌کنگ، دو دانشگاه از کره جنوبی و یک دانشگاه مربوط به کشور سنگاپور است و هیچ دانشگاه ایرانی در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان در این رتبه‌بندی حضور ندارد.
سالارآملی همچنین به رتبه‌بندی این موسسه در پنج گروه علمی در حوزه کارآفرینی اشاره کرد و گفت: در گروه مهندسی ۳۸ دانشگاه مربوط به کشور آمریکا، ۱۸ دانشگاه مربوط به کشور انگلیس و هفت دانشگاه از استرالیا هستند.
وی افزود: در گروه علوم پایه نیز ۳۸ دانشگاه مربوط به آمریکا، ۱۸ دانشگاه مربوط به انگلیس، هفت دانشگاه مربوط به استرالیا و چهار دانشگاه مربوط به کشور کانادا است.
همچنین در گروه هنر و علوم انسانی، ۳۳ دانشگاه مربوط به کشور آمریکا، ۲۵ دانشگاه مربوط به کشور انگلیس، هفت دانشگاه مربوط به کشور استرالیا و پنج دانشگاه از کشور آلمان هستند.
سالارآملی ادامه داد: در گروه پزشکی و پیراپزشکی نیز ۳۵ دانشگاه مربوط به کشور آمریکا، ۱۳ دانشگاه از کشور انگلیس و هفت دانشگاه از کشور استرالیا است.
قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل به رتبه‌بندی موسسه تامسون رویترز در زمینه ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا در حوزه کارآفرینی نیز اشاره کرد و گفت: در این میان ۲۲ دانشگاه از کشور ژاپن، ۱۵ دانشگاه از کشور چین، ۱۵ دانشگاه از تایوان، ۱۲ دانشگاه از کشور کره جنوبی، پنج دانشگاه از ترکیه و سه دانشگاه از کشور ایران معرفی شده است.
وی به آماری از محل درآمدزایی دانشگاه‌ها در بحث فروش لیسانس اشاره کرد و گفت: در این زمینه دانشگاه نورث‌وسترن با ۱۶۱ میلیون دلار بیشترین میزان فروش را داشته است. همچنین دانشگاه کلمبیا با ۱۵۴ میلیون دلار، دانشگاه نیویورک با ۱۱۳ میلیون دلار، دانشگاه کالیفرنیا با ۱۰۳ میلیون دلار، دانشگاه ویک‌فارست با ۹۶ میلیون دلار و دانشگاه مینه‌سوتا با ۹۵ میلیون دلار در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

iran)دانشگاههای ایران در فهرست بهترین دانشگاههای آسیا

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به انتشار تازه ترین رتبه بندی دانشگاه ها توسط موسسه تایمز گفت: برای نخستین بار است که از جمهوری اسلامی ایران در جدول رتبه بندی تایمز و در بین ۱۰۰ دانشگاه ممتاز قاره آسیا، علاوه بر دانشگاه صنعتی شریف که در رتبه بندی کلی (یعنی بین المللی تایمز) همیشه جایگاه برتری داشته، در سال ۲۰۱۳ نام دو دانشگاه دیگر نیز به چشم می خورد.
مهر: دکتر جعفر مهراد در تشریح تازه ترین رتبه بندی دانشگاه ها توسط موسسه تایمز گفت: قاره آسیا از نظر آموزش عالی، منطقه ای است که در مقایسه با غرب که ریاضت های اقتصادی را تجربه می کند هر روز شاهد شکوفایی و پیدایش کشورهای نوظهور علمی مانند چین، کره جنوبی، ترکیه، تایوان، ایران و سنگاپور است که به طور قابل توجهی موقعیت رتبه بندی بین المللی و منطقه ای خود را ارتقا بخشیده، درحالیکه بعضی از موسسات ایالات متحده و انگلستان تحت فشارهای مالی و ریاضت های اقتصادی جایگاه اولیه خود را در جدول رتبه بندی جهانی از دست داده اند.
وی افزود: در تازه ترین رتبه بندی تایمز از دانشگاه های قاره آسیا که ۲۲ فروردین ۱۳۹۲ منتشر شده ژاپن جایگاه ممتازی در رتبه بندی سال ۲۰۱۳ میلادی دارد، دانشگاه توکیو در مقام نخست و دانشگاه کیوتو جزو ۱۰ دانشگاه برتر قاره آسیا است. بر روی هم، ژاپن دارای ۵ دانشگاه تراز اول در بین ۲۰ دانشگاه،۱۱ دانشگاه تراز اول در بین ۵۰ دانشگاه، و ۲۲ دانشگاه در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر قاره آسیا است. با وجود این، ژاپن قدرتمند ترین دانشگاه های تحقیقاتی در آسیا را دارد و علت آن این است که کشور ژاپن در حدود ۲۵ سال پیش و در فاصله سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ نسبت به سایر کشورهای این منطقه سرمایه گذاری بیشتری بر روی آموزش عالی و تحقیقات علمی به عمل آورده که بسیاری از برندگان جوایز نوبل آن مربوط به این دوره های طلایی است.
سرپرست ISC ادامه داد: گرچه در رتبه بندی بین المللی سال ۲۰۱۳-۲۰۱۲ ده دانشگاه برتر تنها مربوط به دو کشور آمریکا و انگلستان می باشد، اما جدول آسیا بسیار متنوع و شامل ۵ کشور است. دانشگاه ملی سنگاپور در رتبه دوم، دانشگاه هنگ کنگ در رتبه سوم و دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ در رتبه نهم قرار دارند.
مهراد با اشاره به اینکه در جمهوری خلق چین، دانشگاه پکن مقام چهارم و دانشگاه شینگهوا مقام ششم را بدست آورده است، افزود: رتبه های باقی مانده مربوط به موسساتی از کره جنوبی، دانشگاه علوم و فناوری در پوهانگ (رتبه پنجم)، دانشگاه ملی سئول (رتبه هشتم)، و موسسه علوم و فناوری پیشرفته (رتبه دهم) است.
وی ادامه داد: در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا، ژاپن دارای ۲۲ دانشگاه، تایوان ۱۷ دانشگاه، چین ۱۵ دانشگاه و جمهوری کره ۱۴ دانشگاه ممتاز دارد. در مجموع، در بین ۱۰۰ دانشگاه تراز اول قاره آسیا، ۱۵ کشور حضور دارند.
سرپرست ISC افزود: در منطقه خاورمیانه، ترکیه، ایران و عربستان سعودی کشورهایی هستند که بیشترین دانشگاه را در بین ۱۰۰ دانشگاه ممتاز قاره آسیا به خود اخصاص داده اند براین اساس در ترکیه، دانشگاه فنی خاور میانه دارای (رتبه ۲۲)، دانشگاه بیلکنت (رتبه ۲۸)، دانشگاه کوُچ (رتبه ۳۱) و دانشگاه های بوغازچی و فنی استانبول (رتبه های ۳۷ و ۳۸) را به خود اختصاص داده اند.
مهراد ادامه داد: برای نخستین بار است که از جمهوری اسلامی ایران در جدول رتبه بندی تایمز و در بین ۱۰۰ دانشگاه ممتاز قاره آسیا، علاوه بر دانشگاه صنعتی شریف که در رتبه بندی کلی (یعنی بین المللی تایمز) همیشه جایگاه برتری داشته، در سال ۲۰۱۳ نام دو دانشگاه دیگر نیز به چشم می خورد به نحوی که دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۴۲ و دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه ۶۲ و دانشگاه صنعتی اصفهان با رتبه ۹۵ در این فهرست قرار دارند.

وی گفت: از سایر کشورهای خاور میانه به غیر از عربستان سعودی ، نام های جدیدی در رتبه بندی تایمز مشاهده می شود که می توان به عربستان سعودی با دانشگاه ملک عبدالعزیز دارای رتبه ۴۹، دانشگاه نفت و معادن ملک فهد با رتبه ۶۲ (مشترکاً با دانشگاه علوم پزشکی تهران)، دانشگاه ملک سعود با رتبه ۷۷ اشاره کرد؛ همچنین امارات متحده عربی و لبنان نیز هرکدام دارای یک دانشگاه در رتبه بندی سال ۲۰۱۳ میلادی تایمز در قاره آسیا هستند به نحوی که دانشگاه امارات متحده عربی (رتبه ۸۶) و دانشگاه آمریکایی بیروت (رتبه ۸۷) را از آن خود کرده اند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به اینکه در بحث رتبه بندی و معروفیت دانشگاه ها، نگاه بین المللی بدون شک یکی از اولویت های قابل توجه است، تصریح کرد: در سال های اخیر، بین المللی کردن دانشگاه ها در مالزی مورد توجه است و این کشور توانسته تعداد بیشتری از دانشجویان سایر کشورها را جذب کند. بر این اساس، اکنون و برای نخستین بار دانشگاه کبانگاسان در مالزی موفق شده است تا با کسب رتبه ۸۷( مشترکا با دانشگاه آمریکایی بیروت) جایگاه خود را در نظام رتبه بندی تایمز تثبیت کند.
مهراد خاطرنشان کرد: در بحث با جمهوری اسلامی ایران این نکته قابل توجه است که آموزش عالی و تحقیقات علمی در ایران از سال ۱۳۷۰ به بعد به سرعت رشد پیدا کرده است و در نتیجه، به تدریج با فراهم سازی زمینه ها از جهات مختلف، حضور ایران و دانشگاه های آن در عرصه های بین المللی از تولید علم گرفته تا رتبه بندی قابل مشاهده است. با وجود این، هنوز به سیاست های موثر دیگری نیز احتیاج می باشد تا جمهوری اسلامی ایران بتواند راه های ترقی در آموزش عالی و تحقیقات علمی را طی کند. بودجه از عوامل موثر است و چنانچه سرمایه گذاری در آموزش عالی به صورت هدفمند انجام پذیرد، ارتقا و کیفیت دست یافتنی خواهد بود.
وی ادامه داد: اگر مطرح شدن نام ایران و تعدادی از دانشگاه های آن را به خاطر سیاست موثر وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بدانیم، اکنون لازم است هم دولت و هم مجلس شورای اسلامی توجه کنند که کاهش بودجه در آموزش عالی و تحقیقات علمی به توسعه پایدار منجر نخواهد شد. سهم تحقیقات از تولید ناخالص داخلی لازم است افزایش یابد. این مهم نه تنها که محدود است، بلکه خلاقیت در آموزش عالی را تضعیف می کند. یکپارچه سازی آموزش و پژوهش، سیستم های کنترل کیفیت مانند اجرای دقیق ارزیابی های آموزشی و پژوهشی و استفاده از نتایج رتبه بندی ISC، با اعمال استاندارد های علمی و استقبال نسبی موسسات آموزش عالی، اعم از دولتی یا خصوصی، از مولفه های دیگری است که به ارتقای کیفیت در آموزش عالی کمک خواهد کرد.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطر نشان کرد: در یکی دو سال اخیر و اخباری که اخیرا از تعدادی از دانشگاه های کشور شنیده می شود، جذب دانشجویان بین المللی و به عبارت دیگر بین المللی کردن برنامه های آموزش عالی از اقدامات آموزش عالی کشور است. در صورت استمرار این برنامه، می توان انتظار داشت که تعداد دانشجویان خارجی به سرعت افزایش یابد. در قرن ۲۱، موسسات آموزش عالی بدون بین المللی شدن آموزش و پژوهش نمی توانند در سطح جامعه جهانی ظاهر شوند.
به گفته وی تا کنون، پشتیبانی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری نسبت به جذب دانشجویان خارجی به سرعت و به طور بی سابقه ای افزایش یافته است. گرچه تصویر کلی مالی خوشبینانه نیست، اما وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری می کوشد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهترین وجه از دانشگاه ها و در تلاش جهت بین المللی شدن آموزش عالی پشتیبانی کند.

دیدگاه ها بسته شده اند.