شماره تماس : 88845057 021
با مجوز وزارت علوم

دعوت وزیر علوم از نخبگان برای ارائه راهکارهای تقویت کیفیت آموزش عالی دعوت وزیر علوم از نخبگان برای ارائه راهکارهای تقویت کیفیت آموزش عالی

دعوت وزیر علوم از نخبگان برای ارائه راهکارهای تقویت کیفیت آموزش عالی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی به همایش بررسی نقش تربیتی و اخلاقی استاد که در اولین روز هفته آموزش و در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، از نخبگان برای ارائه راهکارهای تقویت کیفیت آموزش عالی دعوت کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی به همایش بررسی نقش تربیتی و اخلاقی استاد که در اولین روز هفته آموزش و در دانشگاه خوارزمی برگزارشد، از نخبگان برای ارائه راهکارهای تقویت کیفیت آموزش عالی دعوت کردند.
97609در این پیام که توسط جعفر میلی منفرد معاون آموزشی این وزارتخانه قرائت شد از جامعه علمی کشور خواست تا در زمینه مسیری که دانشگاه‌ها و آموزش عالی طی کرده است، تغییراتی که در کیفیت زیست دانشگاهی رخ داده است و تغییرات روابط استاد و شاگردی تامل کرده ، به یاری در وزارت علوم شتافته و برای ترسیم چشم‌اندازی نوین در آموزش عالی کشور راهی پیش پای مسئولان بگشایند.
در پیام وزیر علوم به این همایش آمده است:
با سلام و درود بر استادان و معلمین پهنه انسان‌پرور ایران اسلامی عزیز، آغاز هفته آموزش و روز گرامیداشت مقام معلم فرصتی استثنائی است تا در همایشی که با عنوان اخلاق معلمی شکل گرفته است از جمع فرهیختگان و استادانی که اندیشه و کنش تربیتی‌شان معنابخش بودن و زیستن ما و فرزندان‌مان است، برای همفکری و همراهی در یافتن پاسخ به پرسش‌هائی که در بررسی وضعیت آموزش و اخلاق حاکم بر آن به ذهن متبادر می‌شود.
شاید بر کسی پوشیده نباشد که آموزش عالی کشور با مشکلات فراوان و پیچیده‌ای دست به گریبان است. پیچیدگی شرائط از سویی و مطالبات روز افزون و به‌حق دانشگاهیان و جامعه از نظام آموزش عالی از سوی دیگر، سنگینی کار و مسئولیت ما را در وزارت علوم چندین برابر می‌کند.
حتی درک و بازشناسی مشکلات نیز خود مشکلی دیگر است که روبرو شدن با آن توان فکری و سازمانی ویژه‌ای طلب می کند.
در این میان شاید مهم‌ترین پرسش این باشد که «ما تاکنون چه کرده‌ایم که آموزش عالی و دانشگاه‌ها نتوانسته‌اند چنانکه باید انتظارات دانشگاهیان و جامعه را برآورده سازند؟» این پرسش گرچه به گذشته مربوط می‌شود، اما نگاه ما به آینده را نیز نشان می‌دهد.
به دیگر سخن، می‌خواهیم از رهگذر این پرسش درباره‌ گذشته، دریابیم که آینده‌ آموزش عالی را چگونه رقم بزنیم.
توسعه‌ کمی اما تنها به افزایش تعداد دانشگاه‌ها، دانشجویان، کارکنان و از این دست محدود نمی‌شود. رویکرد کمیت‌گرای صرف، تغییراتی را در نحوه‌ زیست دانشگاهی نیز به دنبال می‌آورد.

کیفیت زیست دانشگاهی ما دچار تغییرات شگرفی شده است. حال پرسش این است که آیا و تا چه حد سمت و سوی این تغییرات کیفی مطلوب ما بوده است؟ آیا و تا کجا به ابعاد این تغییرات کیفی آگاهی داریم؟ به نظر می‌رسد در این پرسش ها باید سخت تأمل کنیم.
گویا مفهوم استادی و معلمی، امروز آن معنا و دلالتی را ندارد که در گذشته داشت. توسعه‌ کمی آموزش عالی، به ناچار بر نسبت تعداد دانشجو به استاد تأثیر گذاشته است.
این تغییر نسبت، در کنار تغییرات اجتماعی و اقتصادی در پهنه‌ گسترده‌تر جامعه، سبب شده که رابطه‌ استاد و دانشجو رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد.
اینجا نیز پرسیدنی است که آیا به این تغییرات آگاهی همه جانبه‌ داریم؟ آیا این تغییرات مطلوب ما بوده است؟ و البته این پرسش اساسی‌تر که آیا این تغییر در معنا و مفهوم استادی و معلمی، چه نقشی در بروز و ظهور مشکلات فراوان و پیچیده آموزش عالی دارد؟
رابطه‌ استادی و دانشجویی بار مفهومی دیگری را نیز در دل خود دارد که همانا منش و اخلاق معلمی است. نمی‌توان به کیفیت رابطه‌ استاد و دانشجو اندیشید، بدون آنکه بستر اخلاقی و هنجارینی را که این رابطه درون آن شکل می‌گیرد، از دیده دور داشت.
استاد و دانشجو، گذشته از نقش‌های دانشگاهی‌ که بر عهده دارند، دو انسان هستند که در موقعیت‌های انسانی هم بهره‌اند.
رابطه‌ استاد و دانشجو به مانند هر رابطه‌ دیگر، در چارچوب معیارها و ارزش‌های اخلاقی‌ای شکل می‌گیرد که بر سر آنها اجماعی کمابیش عام وجود دارد.
کیفیت این رابطه و میزان رضایت هر یک از دو طرف آن، به سطح توافق دو جانبه و نیز پایبندی هر دو طرف به بستر هنجارین مورد توافق‌شان بستگی دارد.
پس اینجا نیز باید پرسید که ما چه درکی از اخلاق استادی و معلمی داریم؟ بستر هنجارین رابطه‌ استاد و دانشجو چه نسبتی با سازوکارهای سازمانی و اداری دانشگاه‌ها دارد؟ و به سخن دیگر، آیا سازوکارهای سازمانی و اداری دانشگاه‌ها با بستر هنجارین رابطه‌ استادی و دانشجویی همسو و همنوا است یا اینکه آن را به چالش می‌اندازد؟
فرصتی برای از دست دادن نداریم. باید هرچه زودتر پاسخی برای این پرسش‌ها پیدا کنیم. امروز و در این همایش که به مناسبت هفته‌ آموزش و روز معلم برگزار شده است، می‌کوشیم نقطه‌ آغازی برای پرداختن به این پرسش‌ها فراهم کنیم.
از این‌رو، صمیمانه از همه‌ شما عزیزان می‌خواهم که به یاری ما در وزارت علوم بشتابید و برای ترسیم چشم‌اندازی نوین در آموزش عالی کشور، راهی پیش پای ما بگشایید

دیدگاه ها بسته شده اند.