1. خانه
  2. /
  3. دانشجویان بین المللی
  4. /
  5. آیین نامه انتقال متقاضیان علوم پزشکی خارج به داخل کشور

آیین نامه انتقال متقاضیان علوم پزشکی خارج به داخل کشور

شرایط ویژه انتقالی

صفر تا صد آیین نامه انتقال دانشجویان پزشکی خارج کشور به داخل کشور

مطلب پیش رو برای عزیزانی است که میخواهند درباره صفر تا صد چیستی و چگونگی روند انتقالی خود از دانشگاه های خارج کشور در رشته های علوم پزشکی به دانشگاه های داخل کشور اطلاعات کسب کنند.

موسسه بنیاد جهانی اینجاست تا به شما اطلاع رسانی کند و در مسیر تحصیلی شما، همراهتان باشد.

 

دوره پری مدیکال چین شرایط ویژه انتقالی

 

انتقالی از کجا به کجا؟

دانشجویانی که در رشته های علوم پزشکی در دانشگاه های خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند ممکن است بنا به دلایلی بخواهند در دانشگاه های داخل کشور در همان رشته تحصیل خود را ادامه دهند. وزارت بهداشت برای این دسته از داوطلبان در نظر دارد در صورت واجد شرایط لازم برای پذیرش، زمانی را برای ارسال مدارک و ثبت نام در دانشگاه های داخلی درنظر بگیرند.

 

دانشجویان چه مقطعی شامل این قانون می شوند؟

دانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی کارشناسی، ارشد و دکتری رشته های علوم پزشکی از جمله پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی لازم است سه ماه قبل از شروع سال تحصیلی اقدام به بارگذاری مدارک لازم در سامانه میخک یا سامانه یکپارچه خدمات کنسولگری نمایند و پس از تایید این مدارک توسط این سازمان، داوطلبان تحصیل در داخل کشور می بایست درخواست انتقالی خود را به همراه تمامی مدارک تایید شده در سامانه انتقال دانشجویان خارج به داخل کشور وزارت بهداشت ۱۴۰۱ ثبت نمایند.

متقاضیان با قبولی در آزمون ارزیابی علمی وزارت بهداشت، مدارک دانشجویان مقیم خارج از کشور به شواری انتقال وزرات بهداشت ارسال و بررسی می شود. بنابراین، برای اطلاع رسانی تمامی متقاضیان خارج از کشور که در رشته های علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند، اما قصد ورود و تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور را دارند؛ قصد داریم توضیحاتی در زمینه انتقال دانشجویان خارج به داخل وزارت بهداشت 1401 و تمامی شرایط، زمان و نحوه برگزاری آزمون ارزیابی درمان و آموزش پزشکی به همراه نتایج را ارائه دهیم.

 

آیین نامه انتقالی دانشجویان پزشکی در خارج به داخل کشور
آیین نامه انتقالی دانشجویان پزشکی در خارج به داخل کشور

 

 

مفاد آیین نامه انتقال دانشجویان پزشکی در حال تحصیل در خارج از کشور:

1. دانشجویان علوم پزشکی که مشغول به تحصیل در خارج از کشور هستند، در صورتی که قصد انصراف از دانشگاه خود در خارج از کشور را داشته و علاقمند به تحصیل در همان رشته یا رشته مشابهی در دانشگاه های داخل کشور باشند می توانند در زمانی حدود سه ماه قبل از شروع نیمسال تحصیلی درخواست خود را در سامانه انتقال دانشجویان خارج به داخل کشور وزارت بهداشت به نشانی mohed.behdasht.gov.ir ثبت نمایند. این آزمون یکبار در سال و به مدت ۵ سال برگزار می‌شود و ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری عمومی سه رشته مذکور در هر دوره، ۲ درصد تعداد شرکت کنندگان همان دوره است.

2. آن دسته از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور، که بر اساس سه معیار ویزا، خروج از کشور و گواهی شروع به تحصیل، از اول ژانویه ۲۰۱۹ در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در خارج از کشور شروع به تحصیل کرده اند، با ظرفیت محدود، امکان انتقال در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پس از گذراندن ۷۲ واحد درسی مرتبط در خارج از کشور و با شرکت در آزمون ارزیابی صلاحیت علمی و کسب ۶۰ درصد نمره کل خواهند داشت.

3. در ضمن متقاضیان ورود به رشته های علوم پزشکی داخل کشور باید از شرایط عمومی و اختصاصی لازم برای ثبت نام در دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور بهره مند باشند تا بتوانند ثبت نام خود را انجام دهند. صرفاً افرادی مجاز به شرکت در آزمون هستند که در سامانه انتقال دانشجویان خارج از کشور ثبت نام و پس از تکمیل پرونده، واجد شرایط شرکت در آزمون صلاحیت علمی شده اند، لذا خارج از سامانه هیچ درخواستی بررسی نخواهد شد. لذا، در ادامه این مقاله خلاصه ای از شرایط عمومی و خصوصی انتقال دانشجویان خارج به داخل وزارت بهداشت ارائه شده است. 

 

شرایط انتقالی

 

آنچه متقاضیان برای انتقالی باید بدانند:

  1. دانشجو باید به صورت قانونی از کشور خارج شده باشد. اقامت معتبر و گواهی اشتغال به تحصیل داشته باشد. همچنین آزمون ارزیابی وزارت علوم را با موفقیت پشت سر گذارد. حد نصاب قبولی ۶۰ درصد نمره کل آزمون خواهد بود.  متقاضیانی که حد نصاب قبولی ۶۰ درصد نمره کل آزمون را کسب کرده‌اند، بر اساس نمره و ظرفیت‌های تعیین شده، امکان تحصیل در مقاطع دکتری عمومی یا کارشناسی پیوسته رشته‌های علوم پزشکی را خواهند داشت.
  2. دانشگاه محل تحصیل مورد تایید شورای عالی ارزشیابی و وزارت بهداشت باشد. نکته: فهرست دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی مورد تأیید برای تحصیل در رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی خارج از کشور، هر سه سال یکبار، قابل بازبینی و تغییر است!!!
  3. منع قانونی برای ادامه تحصیل از نظر مقررات آموزشی و وضعیت نظام وظیفه برای داوطلبان مرد وجود نداشته باشد. حداکثر تعداد دفعات مجاز شرکت در آزمون علوم پایه برای متقاضیان مذکور ‌سه نوبت خواهد بود.
  4. همچنین، مدرک دیپلم متوسطه و گواهی پیش دانشگاهی به همراه مدرک تحصیلی هر دوره برای ورود به دوره بعد را به همراه داشته باشند. این افراد پس از دانش آموخته شدن در مقطع کارشناسی پیوسته، همانند سایر دانش‌آموختگان مقاطع کارشناسی داخل کشور، از طریق شرکت در آزمون های ورودی مربوطه، امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری عمومی رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و یا مقاطع کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری تخصصی (Ph.D) متناسب با رشته تحصیلی مقطع کارشناسی را خواهند داشت.

 

انتقال دانشجویان پزشکی شرایط ویژه انتقالی

 

پیش نیاز ویژه برای متقاضیان در پروسه انتقالی:

1.میانگین نمرات امتحانی پایان دوره متوسطه نظام قدیم یا میانگین کل پایان دوره پیش دانشگاهی نظام جدید داوطلب باید بالاتر از معدل 12 برای مقطع کاردانی و معدل 14 برای دوره های کارشناسی پیوسته و ناپیوسته باشد.

2. همچنین برای مقطع دکتری وزارت بهداشت (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) میانگین نمرات پایان دوره متوسطه نظام قدیم باید بالاتر از نمره 16 و میانگین کل نمرات دیپلم و دوره پیش دانشگاهی نظام جدید بالاتر از 17 باشد.

3. متقاضیان انتقال در مقطع کارشناسی ارشد باید میانگین نمرات پایان مقطع کارشناسی شان بالاتر از 15 باشد.

4. دانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی علاوه بر شرط معدل باید تمامی واحدهای درسی خود را بسته به هر مقطع تحصیلی طبق تایید وزارت بهداشت گذرانده باشند، تطبیق واحدهای درسی پس از معرفی دانشجو به دانشگاه بر عهده دانشگاه پذیرنده می باشد.

5. دانشجویان مقطع دکتری در صورتی که برنامه آموزشی آن ها در خارج از کشور مانند برنامه آموزشی داخل کشور شامل دو مرحله آموزشی و پژوهشی باشد، می توانند درخواست انتقالی خود را ثبت نمایند.

6. داوطلبان دکتری بعد از گذراندن دروس مرحله آموزشی باید در امتحان جامع دکتری خارج از کشور شرکت و در آزمون صلاحیت علمی دانشجویان انتقالی حداقل نمره لازم را کسب نمایند و در صورت عدم برگزاری این آزمون در دانشگاه مبدا باید پروپوزال این متقاضیان در دانشگاه مبدا به تصویب رسیده باشد.

                                            تحصیل داروسازی در چین

 

شرایط و قوانین آزمون دولینگو

 

چگونگی انتقال:

1. دانشجویان متقاضی تحصیل در داخل کشور 1401 می بایست درخواست خود را برای انتقال به داخل کشور در صورت واجد شرایط نقل و انتقالی وزارت بهداشت به همراه مدارک لازم طبق آیین نامه انتقال در سامانه انتقال دانشجویان خارج به داخل وزارت بهداشت به آدرس mohed.behdasht.gov.ir ثبت نمایند.

 

2. لازم به ذکر است که قبل از ثبت نام در این سامانه دانشجویان متقاضی باید ابتدا کلیه مدارک لازم جهت انتقال به داخل کشور را در سامانه خدمات کنسولگری میخک به نشانی mikhak.mfa.gov.ir بارگذاری نمایند و پس از تایید این مدارک توسط این سازمان می توانند نسبت به نام نویسی در سامانه انتقال دانشجویان خارج به داخل درمان وآموزش پزشکی اقدام نمایند.

 

3. همچنین، یکی از مراحل فرآیند بررسی مدارک پس از تایید پرونده مدارک متقاضی توسط سامانه های ذکر شده، آزمون ارزیابی علمی انتقال دانشجویان ۱۴۰۱ می باشد؛ که داوطلبان می توانند در زمان تعیین شده برای ثبت نام در این آزمون به سایت سنجش پزشکی به آدرس sanjeshp.ir مراجعه نموده و فرم ثبت نام خود را به صورت اینترنتی تکمیل نمایند. ضمناً قبولی فرد در این آزمون به منزله موافقت قطعی در انتقالی نخواهد بود و تنها شرطی برای ارسال پرونده داوطلب به شورای انتقال جهت بررسی می باشد.

                                                                                       تحصیل در چین                تحصیل در روسیه

 

شرط  انتقال و رشته ها:

انتقال دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور به داخل کشور که پس از اول ژانویه ۲۰۱۹ وارد دانشگاه شده‌اند، با گذارندن ۷۲ واحد درسی مرتبط و از طریق شرکت و قبولی در آزمون ارزیابی صلاحیت علمی صورت می‌پذیرد. حد نصاب قبولی برای این افراد در آزمون صلاحیت علمی ۶۰ درصد نمره کل آزمون خواهد بود.

 

متقاضیانی که حد نصاب قبولی را کسب کرده‌اند، بر اساس نمره و ظرفیت‌های تعیین شده، امکان تحصیل در مقاطع دکتری عمومی یا کارشناسی پیوسته رشته‌های علوم پزشکی را دارا خواهند بود. ظرفیت و رشته های انتقال از خارج به داخل به شرح زیر است:

 

حداکثر ۲ درصد از تعداد شرکت کنندگان آزمون صلاحیت علمی، در صورت کسب حد نصاب قبولی و بر مبنای بالاترین نمره می‌توانند، در مقطع دکتری عمومی رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تحصیل نمایند. افرادی که حدنصاب قبولی ۶۰ درصد نمره کل آزمون را کسب کرده‌اند، اما جزو مشمولان قسمت قبل نشده‌اند، می‌توانند از دو طریق اقدام نمایند. ابتدا باید افراد برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته  در رشته‌ های موجود و در رشته‌ محل‌ های تعیین شده توسط شورای گسترش دانشگاه‌ های علوم پزشکی انتخاب رشته کنند.

 

راه دوم این است که جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته رشته حد واسط علوم سلامت در رشته‌ محل‌ های تعیین شده توسط شورای گسترش دانشگاه‌ های علوم پزشکی ثبت نام نمایند. این گروه پس از گذراندن ۷۶ واحد در این رشته می‌توانند در آزمون علوم پایه شرکت کرده و به انتخاب رشته در مقطع دکتری عمومی رشته‌ های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه‌ های داخل کشور بپردازند.

 

برچسب ها :

مطالب مشابه

فهرست
settings_phone