شماره تماس : 88845057 021
با مجوز وزارت علوم

پذیرش دانشجویان خارجی پذیرش دانشجویان خارجی

پذیرش دانشجویان خارجی

دانش‌آموزانی که مایلند دوره کارشناسی خود را در ترکیه بگذرانند می‌‌باید اولا دوره آموزش متوسطه را دریک دبیرستان مشابه دبیرستان ترکیه گذرانده باشند. ثانیا می‌‌باید امتحان ورودی مخصوص دانش‌آموزان خارجی را که شامل دو امتحان است بگذراند. اولین امتحان, مهارت‌‌های تحصیلی پایه که منطق ذهنی را ارزیابی‌می‌کند. سوالات حداقل وابستگی به زبان را دارند ولی توضیحات به ترکی و انگلیسی داده می‌شود. دومین امتحان تست تسلط بر زبان ترکی است که درک نوشتاری دانش‌آموز در زبان ترکی را می‌‌سنجد. معمولا” در ژوئن برگزار می‌‌شود. دانش‌جویان خارجی که مایلند تحصیلات خود را در مراحل بعد از کارشناسی دنبال کنندمی باید مستقیما” درخواست خود را به دانشگاه‌‌‌ها بفرستند.
قواعد ورود: ملیت‌‌های خارجی باید ویزای دانشجوئی وپاسپورت معتبر داشته باشند.
زبان مورد نیاز:کلاس‌‌های زبان برای کسانی که ترکی صحبت نمی‌‌کنندبرقرارمی‌باشد.دربعضی از دانشگاه‌‌های ترکیه کلاس‌‌‌ها به زبان انگلیسی, فرانسه یا آلمانی تدریس می‌‌شوند.

مراکز آموزشی خارج از کشور

تعداد ۳۱ سازمان آموزشی خارج از کشور وجود دارد که ۱۸ مورد از آنها به مشاوره های آموزشی و ۱۸ مورد نیز به رایزنی آموزشی می پردازند که همه آنها به شهروندان خارج از کشور خدمات عرضه می کنند. در حدود ۲۵۳۹۶۷۷ نفر در بیرون از ترکیه زندگی می کنند و تعداد کودکانی که به مدرسه می روند ۶۷۷۱۵۳ نفر است .در این راستا، برای آموزش زبان ترکی فرهنگ ترک و معنویات ترک، ۱۲۳۶ معلم از ترکیه به خدمت گرفته شده و ۲۶۷۷ معلم به خارج اعزام شده اند

سال تحصیلی

معمولاً از اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر شروع و تا می یا اوایل ژوئن ادامه می یابد که البته بین مناطق شهری و روستایی تفاوتهایی وجود دارد .یک روز تحصیل از دو شیفت صبح و بعد از ظهر تشکیل می شود که در مدارس پر جمعیت یک شیفت اضافی نیز لحاظ می گردد و مدارس ۵ روز از هفته را کار می کنند .همچنین یک وقفه دو هفته ای نیز در ماه فوریه بخاطر سرمای زمستان بین کلاسها بوجود می آید .دانشگاهها و کالج ها معمولاً سال تحصیلی را به دو نیمسال تقسیم می کنند که اولی از اکتبر تا ژانویه و دومی از فوریه / مارس تا ژوئن / جولای ادامه می یابد .

اهداف آموزشی

هدف سیستم آموزش عالی فراهم سازی آموزش عالی برای افراد بر اساس متد آموزشی مدرن، معرفی نیازهای مردم و کشور در زمینه های کار آموزی و آموزش، تحقیقات علمی وخدمات مشاوره می باشد .

نهادهای مرکزی

کلیه دانشکاههای مدارس آموزش عالی وابسته به شورای آموزش عالی هستند که بر اساس قانون شماره ۲۵۴۷مصوبه ششم نوامبر سال ۱۹۸۱،تأسیس شده است .شورای مذکور،گروه حقوقی عمومی خود مختاری است با قدرت و مسئولیت اداره فعالیت های همه مؤسسات آموزش عالی .موارد زیر نیز جزء شورا به حساب می آیند ؛ هیأت عالی نظارت ، مرکز گزینش و جایگزینی دانش آموز و سایر قسمت های مربوط به طراحی ، تحقیق ، توسعه ، ارزیابی بودجه ، سرمایه گذاری و هماهنگی .
طبق آمار بدست آمده در سال تحصیلی۲۰۰۲، ۵۴ دانشگاه با ۳۹۶ دانشکده،فعالیت دارند که همگی زیر نظر شورای عالی آموزش می باشند.طبق آمار بدست آمده در سال تحصیلی۹۲- ۱۹۹۱تعداد کل دانش آموزان ۶۸۲۰۲۹ نفر و تعداد معلمان ۳۴۴۶۹ نفر بوده است که از این تعداد ۴۷۷۵ نفر استاد دانشگاه ۲۴۳۳ نفر مدرس و ۳۸۲۲ نفر دستیار مدرس بودند. تعداد افراد با سایر عناوین ۲۳۹۹۹ نفر بوده است .

اقدامات آموزشی

از جمله مهمترین اقدامات آموزشی مراکز آموزش عالی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱- بهره مندی ۲ /۱۱۴۹ دانشجو از امکانات ۱۱۴ خوابگاه در مناطق مختلف کشور
۲- افزایش اعتبارات آموزشی برای ۱۴۹۹۶۱دانشجو
۳- تخصیص اعتبارات کمکی به ۴۷۶۰۰ دانشجوی دیگر
۴- تامین مخارج غذایی ۱۳۴۰۰۰ دانشجو

پذیرش تحصیلی

برای‌ ورود به‌ دانشگاهها و مراکز اموزش‌ عالی‌ کشور ترکیه‌ دارا بودن‌ مدرک‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ و گذراندن‌ ازمون‌ سراسری‌ (کنکور) الزامی‌ است‌. ازمون‌ سراسری‌ (کنکور) برای‌ متقاضیان‌ خارجی‌ و محلی‌ متفاوت‌ است‌ که‌ به‌ زبانهای‌ ترکی‌ و انگلیسی‌ برای‌ خارجیها و به‌ زبان‌ ترکی‌ برای‌ محلی‌ ها برگزار می‌ شود. دروس‌ امتحانی‌ شامل‌ ریاضی‌ ، فیزیک‌ ، شیمی‌ ، معلومات‌ عمومی‌ و هوش‌ می‌ باشد. پذیرش‌ دانشجویان‌ در دانشگاهها بر اساس‌ رتبه‌ کسب‌ نموده‌ در ازمون‌ سراسری‌ (کنکور) می‌ باشد. دانشجویان از طریق یک امتحان در مرحله ای که هر سال یک بار توسط مرکز گزینش و جایگزینی دانشجو با نظارت شورای آموزش عالی برگزار می شود ، وارد دانشگاه می شوند .سالی یکبار امتحان ویژه ای نیز توسط سازمان مذکور برای دانشجویان خارجی برگزار می شود.از آنجا که برگه های امتحان به هر دو زبان انگلیسی و ترکی می باشند، داشتن اطلاعات در مورد زبان ترکی ضروری است. افرادی که امتحان را پشت سر می گذرند و تنها دانش اندکی در مورد زبان ترکی دارند ، توصیه می شود مدتی از یک سال را به مرخصی برای آموزش زبان ترکی اختصاص دهند .دوره های زبان ترکی برای خارجیان توسط مرکز آموزش زبان ترکی دانشگاه آنکارا (TO MER) ارائه می شود .دوره های زبان ترکی در دانشگاههای استانبول و ازمیر نیز برقرار می باشد.طبق آمار بدست آمده در سال تحصیلی ۹۲-۱۹۹۱، ۱۴۵۴۸ دانشجوی خارجی در دانشگاهها فعالیت دارند که تعداد ۷۰۰۰ نفر از آنها از جمهوریهای ترک نشین بوده اند .به طور کلی می توان گفت که ورود به دانشگاه به‌صورت متمرکز و براساس امتحان ورود دانش‌جو (کنکور) است.کسانی‌که نمره خوب گرفته‌اند (حداقل ۱۲۰) صلاحیت ورود به برنامه‌‌های ۴ساله کارشناسی را دارند, کسانی‌که نمره بین ۱۰۵ تا ۱۱۹ گرفته باشند می‌‌توانند به برنامه‌‌های آموزش دو ساله (فوق دیپلم یا کاردانی) وارد شوند. از جمله مدارک مورد نیاز جهت ورود به تحصیلات دانشگاهی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱- مدرک دیپلم متوسطه (LISE DIPLOMASI)
۲- موفقیت در امتحان ورودی
از سال ۱۹۹۹ سیستم امتحان ورودی براساس امتحان یک مرحله‌ای (امتحان انتخاب دانش‌جو) که شامل ۲ امتحان است. یکی امتحان توانایی لغوی و دیگر توانائی‌های کمیتی در ماه مه در سراسر کشور در یک جلسه واحد و زمان واحد برگزار می گردد.گفتنی است که آزمون فوق بر علوم طبیعی, ریاضی, علوم اجتماعی و زبان خارجی و معدل مقطع متوسطه مشتمل می گردد.

سیستم نمره دهی

سیستم های نمره دهی در مقطع آموزش عالی متفاوت می باشد. برخی دانشگاهها از سیستم نمره دهی ۴-۱ ؛ ۵-۱ ؛ ۱۰-۱ و برخی ها از ۱۰-۱ استفاده می کنند . امتیازات هر نفر از ۱۰۰-۵۰ به شرح ذیل رده بندی می گردد:
۱۰۰-۸۵ خیلی خوب
۸۴-۶۵ خوب
۶۴-۵۰ متوسط
۵۰ قبولی
۴۹- ۰ مردود
بالاترین نمره : ۱۰۰
پایین ترین نمره : ۵۰
آمار تحصیلی
نرخ ثبت نام ناخالص آموزشی
پیش دبستانی : ۶%
اولین سطح : ۱۰۵%
دومین سطح : ۵۶%
سومین سطح : ۲/۱۸%
توسعه آموزشی
گسنرش آموزش عالی در ترکیه ، برای بقا در جهان مدرن امروزی ، از لحاظ کمی و کیفی مهمترین و ابتدایی ترین هدف می باشد که طرحها و برنامه های اجراشده همگی گویای این امر می باشند.
در واقع از زمان تاسیس دولت ترکیه تاکنون پیشرفت های مهمی از نظر کمی و کیفی در حوزه آموزش عالی بدست آمده است که این روند پیشرفت از سال۱۹۳۳ و یا انتقال مدرسه دار الفنون ، دانشگاه استانبول شروع شده، به منته درجه خود طی سالهای اخیر رسیده است به نحوی که در سال ۲۰۰۰ تعداد دانشگاهها به ۷۱ واحد بالغ می گردد که ۱۸ واحد آن بطور خصوصی اداره می شوند.

پژوهش و تحقیقات

تاریخچه

متعاقب بنیان گذاری جمهوریت، مراکز و سازمان های تحقیقاتی به سرعت و با رویکرد افزایش محصولات کشاورزی و بالا بردن انگیزه برای توسعه ، تأسیس شدند.
تصمیمات مؤثر در پیشرفت بوسیله دولت اخذ و تکمیل می شدند و در نتیجه بسیاری از پیش گامانی که در ارتباط با تحقیقات علمی فنی کار می کردند همچنان بوسیله دولت حمایت می شوند .
در دهه۱۹۸۰، مطالعات تحقیق و توسعه که درسازمان های دولتی به صورت غیر مستقیم به موضوعات علمی و فنی مربوط می شدند، بوسیله واحدهای تحت نظارت هیأت مدیره کل حمایت می شدند ، در بعضی از سازمان ها ، هیأت های تحقیق تحت نظر وزیر مربوطه جهت طرح ریزی و مدیریت تحقیق و توسعه کار تأسیس می شدند .در سازمان های فاقد هر گونه بخش تحقیقاتی ، قسمتهای مسئول کنترل کیفیت این وظایف را بر عهده داشتند .در سالهای اخیر ، بخش خصوصی ترکیه به سمت تحقق بخشیدن به مفهوم تحقیق روی آورده و در نتیجه آن واحد های تحقیق و توسعه در بسیاری از سرمایه گذاریهای بخش خصوصی تکمیل شد .برای تضمین هماهنگی وارتباط بین مؤسسات تحقیقاتی مربوطه به دانشگاهها ، شورای عالی علم و فن در چهارم اکتبر سال ۱۹۸۳ تشکیل شد .

نهادهای مرکزی

در ترکیه اکثر تحقیقات توسط مؤسسات آموزش عالی ارائه می شود. تحقیقات آموزشی توسط مجمع آموزش عالی و مرکزسنجش دانشجو انجام می شود.تحقیقات روی آموزش پیش دانشگاهی(پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه )توسط وزارت آموزش عالی انجام می شود. مبنای این تحقیقات دو دسته اصلی آموزش عمومی و آموزش حرفه ای و تکنیکی است و برای هر کدام از این دو، بخشهای مجزای در وزارت وجود دارد . تحقیقات علمی در ترکیه عمدتآ توسط دانشگاهها انجام می شود .به هر حال، سازمان ها و مؤسسات تحقیقاتی مستقل از قبیل سازمان انرژی ترکیه TAEK ، انستیتوی تحقیقات فنی ( TUB TAK ) و سازمان عالی فرهنگ، زبان و تاریخ آتاترک به فعالیت در این زمینه می پردازند.
همه قسمتها و شعبات دانشگاهها با انجام تحقیقات در ارتباط هستند و ۱۰۰ انیستیتوی تحقیقاتی در زمینه های بهداشت، انرژی اتمی، انرژی خورشیدی ، علم دریایی ، اکولوژی ، پزشکی ، زیست پزشکی، مهندسی ، تحقیق و جلوگیری از حوادث ، هنرهای زیبا ، سینما تلویزیون تشکیل شده است .
علاوه بر این آیین نامه صندوق تحقیق شورای عالی تحقیقات در بیستم ماه می سال ۱۹۸۴ برای حمایت از پروژه های تحقیقاتی شامل آن درسطح بعد از فارغ التحصیلی تشکیل شد.دانشگاهها که شناخته شده ترین منابع در زمینه تحقیقات علمی هستند ، کارهایشان را با کمک از طرف بودجه کل ، TUBI TAK، بخش های دولتی و خصوصی ، صندوق های دانشگاهی و حمایت های خارجی به انجام می رسانند.
در چهار چوب ۳۴ موافقت نامه موجود ، دانشگاههای ترکیه که نزدیک به ۱۰۰ توافق دیگر نیز با دانشگاههای خارجی داشته اند ، مطالعات علمی ـ تحقیعاتی مختلقی در پروژه های مشترک با WHO , NATO ، سازمان انرژی اتمی ، یونسکو و سایر سازمان های بین المللی بر عهده گرفته اند .
یک بررسی انجام شده بین سالهای ۱۹۷۰ و ۱۹۷۲ ، توسط سازمان برنامه ریزی دولتی به روی تحقیق در دانشگاهها نشان دارد که در ۹ دانشگاه موجود ۲۳۸۷ مطالعه تحقیقاتی در ۳۷۶ رشته علمی بر عهده گرفته شده بود .تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد که ۷۵۸ دانشمند در بین سالهای۱۹۸۱ ، ۱۹۷۱ به مطالعات تحقیقاتی مبادرت نموده اند .انیستیتوی تحقیقات علمی و فنی ترکیه در ۱۷ جولای سال ۱۹۶۳ به منظور توسعه ، حمایت و سازماندهی تحقیقات اساسی و عمل تشکیل شد .
این انیستیتو سرویسهای اطلاعتی را عرضه کرده ، کارهای علمی را معرفی و هماهنگ می کنند .
همچنین تسهیلات آموزش ـ تحقیقاتی را ارائه می نماید .این مؤسسه از طریق اعطای بورس به دانشجویان مستعد حمایت مالی از عناصر انسانی را در پیشرفت علمی توسعه داده است .سازمان انرژی اتمی ترکیه مسؤولیت استفاده از انرژی اتمی برای اهداف صلح آمیز را بر عهده دارد .
این طرح ها درجهت برنامه های توسعه منافع کشور ، تعیین و پیشنهاد سیاست هاو اصول زیر بنایی شروع مطالعات علمی ، فنی و مدیریتی همراه با حمایت های مورد نیاز و هماهنگی کاری می باشد .
مؤسسه عالی فرهنگ ، زبان و تاریخ آتاترک در سال ۱۹۸۳ با هدف هدایت متخصص و علاقمند به سمت تحقیق در زمینه های فرهنگ ، زیان و تاریخ تشکیل شد .این مؤسسه از مرکز تحقیقات آتاترک ، انجمن زبان ترکی، انجمن تاریخ ترک و مرکز فرهنگ آتاترک ترکیب یافته است .هدف مؤسسه از تحقیقات علمی بسط مفاهیم آتاترک ، اصول و اصلاحات و فرهنگ ترک ، تاریخ و زبان می باشد .

پژوهشهای آموزشی

از جمله مهمترین پژوهشها و تحقیقات آموزشی صورت گرفته در کشور ترکیه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱- ارزیابی عملکرد معلمان
۲- بهره گیری از آزمایشگاهها برای رشته های علوم تجربی
۳- ارزیابی میزان مسئولیت پذیری معلمین حین گذراندن آموزشهای ضمن خدمت
۴- بررسی نرخ قبولی دانش آموزان در دوره ها مدارس عالی ناحیه آناتولی
۵- ارتباط بین مدارس و خانواده ها
۶- تاسیس مراکز آموزش خصوصی
۷- تهیه و انتشار کتب درسی

 

دیدگاه ها بسته شده اند.